Je fiets instellen om comfortabel te fietsen?

Je fiets instellen om comfortabel te fietsen?

Een lichaamsverhoudingen-meeting om comfortabel te fietsen

Banierhuis gebruikt voor de fietsmeting (of bike fitting zo je wilt) het door Shimano ontwikkelde Compleet Fit systeem, ontstaan uit een samenwerking tussen orthopeden, fysiotherapeuten, fietsers en ingenieurs. De methode werkt zonder te worden aangeraakt tijdens het opmeten. Aansluitend volgt een advies om je een zo goed mogelijke ergonomische zitpositie op de fiets te bepalen en ook de bijbehorende perfecte frame-geometrie te berekenen.

De prijs

De prijs is €40. Bij aankoop van een nieuwe fiets bij een Banierhuis-vestiging is deze gratis. Je krijg hiervoor een uitgeprint rapport met alle metingen en afstellingsadviezen.

Waar kan ik een afspraak maken?

Banierhuis Houten en Vleuten leveren deze service. Neem voordat je komt even contact op met een van deze vestigingen voor een afspraak.

Wat en hoe wordt gemeten

Omdat de juiste fietsinstelling afhankelijk is van zowel je biometrische gegevens als ook je gewenste zithouding, raden we je aan je fiets altijd door je vakhandelaar in te laten stellen. Een juiste fietsinstelling verbetert de krachtoverdracht en vermindert de risico´s voor je gezondheid. Daarnaast verhoogt het uw fietsplezier!


Zadelhoogte

Gemeten wordt de zadelhoogte vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van het zadel (in het midden). Bij ergonomische stapzadels, bijv. van SQ Lab, wordt tot boven op het verhoogde zitgedeelte gemeten.

Zadel terugstand

De zadelpositie (zadel terugstand) is bepalend voor het goede gevoel van krachtoverdracht op de crank tijdens het fietsen. De hoek moet optimaal zijn voor de gehele crankbeweging (360 graden).

Afstand tussen zadel en stuur

De afstand tussen het zadel en het stuur is afhankelijk van de lengte van je bovenlichaam en de gekozen zitpositie. Deze maat wordt gemeten tussen de zadelneus tot het contactpunt op het stuur. Bij rechte sturen, zoals bij de racefiets of de ATB/MTB, wordt gemeten tot het hart van het stuur. Deze afstand bepaalt vaak de lengte van je frame.

Stuurniveau

Het stuurniveau geeft het verschil aan tussen de stuurhoogte en de zadelhoogte. Bij deze instelling geldt een relatief grote tolerantie, omdat er 3 basis-zithoudingen geselecteerd kunnen worden. Er zijn echter natuurlijk veel meer mogelijkheden. De drie zithoudingen zijn wel afhankelijk van de gekozen fietscategorie.

Framehoogte

De framehoogte van een fiets is niet de belangrijkste maat van een fiets. Allereerst zijn de drie contactpunten tussen je en de fiets van belang voor de ergonomie en je comfort. De framehoogte (gemeten van het hart van de trapas tot het midden van de bovenbuis) was vroeger, toen er nog diamant-frames waren met horizontale bovenbuis, een goede indicator voor de verdere framematen. Tegenwoordig zijn sloping bovenbuizen en geveerde zadelpennen heel normaal en is de bovenbuislengte belangrijker dan de framehoogte.

Cranklengte

Een langere crank betekent in principe meer torsiekracht die overgedragen kan worden op de trapas. De stap tussen 175 mm naar 177,5 mm betekent een stijging van de torsie van ca. 1,5 %. Het is echter niet zo dat hoe langer de crank hoe effectiever de rijder is. De motorische mogelijkheden en de beenlengte van de rijder hebben ook invloed. Bij de mountainbike is daarnaast nog de afstand tussen pedaal en de grond van belang. In deze categorie geldt een standaard van max. 175 mm. De standaard-cranklengte bij hybride - en stadsfietsen is 170 mm, omdat hier het comfort belangrijker is dan torsie. Bij professionele wielrenners gelden speciale maten.

Zitpositie

Ergonomie is voor iedere fietser verschillend. Vergelijk bijv. de ergonomie van een stadsfiets gericht op comfort, een goed overzicht in het verkeer en snel op- en afstappen bij verkeerslichten, met de ergonomie van een wielrenner die gericht is op effectiviteit, hoge trapfrequentie en zo goed mogelijke krachtoverdracht.