De e-bike is niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Of u het nu hebt over gebruikers van een elektrische mamafiets, bakfiets of transportfiets: veel e-bikers laten de trapondersteuning op één stand staan én schakelen nauwelijks. Doet u dit, dan is het tijd om slimmer te gaan schakelen! Zeker als u weet dat dit ten koste gaat van uw e-bike accu, motor en zelfs uw rijplezier. In deze blog leggen we uit hoe u optimaal gebruikmaakt van uw trapondersteuning en versnellingen. Want laten we eerlijk zijn: als u investeert in een e-bike, wilt u er ook zo lang mogelijk van genieten, toch? Ook komen twee types sensoren van de e-bike motor aan bod, die elk op hun eigen manier de rijeigenschappen beïnvloeden.
Fout #1: Optrekken in de zwaarste versnelling
Situatie: u fiets een helling af in de zwaarste versnelling, voelt de wind door uw haren en hebt het gevoel dat u vliegt. Maar dan... een rood stoplicht! U komt mede door de goede remmen van uw e-bike gelukkig snel tot stilstand. Zodra het groen wordt, trapt u verder in diezelfde zware versnelling. Uw motor vangt het wel op, toch?
Niet echt. Dit is alsof u in een auto vanuit stilstand wegrijdt in de derde versnelling. Dat slijt enorm op uw koppeling. Bij een e-bike betekent dat een onnodige belasting op de motor, versnellingen en accu. Dit leidt tot een snellere slijtage van deze onderdelen en een lagere actieradius.
De oplossing? Schakel slim door voor het stoppen terug te schakelen naar een lichtere versnelling. Zo trekt u soepeler op en belast u de motor en accu minder. Dit heeft op zijn beurt weer een positief effect op de actieradius en levensduur van de e-bike motor en accu. Dus, duurzaam en beter voor uw portemonnee! Bovendien is lichter trappen ook nog eens goed voor uw knieën.
Fout #2: Trapondersteuning op de hoogste stand
Situatie: u hebt een elektrische fiets zwaar beladen met volgepakt fietstassen. Bij het stoplicht wilt u met een flinke zwiep snel op gang komen. Dus? U zet uw trapondersteuning op de hoogste stand en gooit uzelf vol in de strijd.
Probleem: uw motor krijgt een enorme piekbelasting, wat niet alleen uw accu snel leeg trekt, maar ook gevaarlijk kan zijn. Met veel gewicht op de fiets en een plotselinge krachtpiek in een bocht kun u zomaar de controle verliezen en onderuitgaan. U kunt wel stellen, slim schakelen is ook veilig schakelen!
De oplossing? Begin in een lagere ondersteuning en schakel geleidelijk op zodra uw snelheid maakt. Zo voorkomy u abrupte bewegingen en verleng de levensduur van uw fiets.
Rotatiesensor vs. Trapkrachtsensor
De controle over u fiets verliezen zoals in bovenstaand voorbeeld gebeurt voornamelijk als u een rotatiesensor hebt, in combinatie met een voorwielmotor. In de hoogste stand trekt de fiets dan heel snel op. Er wordt dan direct een hele hoge piek aan kracht geleverd. Trekt u zo hard op in een bocht, met zware bepakking op jouw fiets, dan kan het zijn dat u de controle verliest. Gelukkig zijn bijna alle voorwielmotoren begrensd om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Wilt u sowieso minder te maken hebben met directe pieken aan energie en kracht? Dan kunt u beter gebruik maken van een trapkrachtsensor. Deze sensoren leveren op meer natuurlijke wijze ondersteuning tijdens uw fietstocht. De sensor meet hoeveel kracht er op de trappers gezet wordt en geeft een extra ‘duwtje’ als u het nodig hebt. Van pieken is hier minder sprake.
Tip: Test het verschil zelf. Maak een uitgebreide proefrit met beide sensoren en ontdek welke bij jouw rijstijl past. Kom langs bij een van de Banierhuis fietsenwinkels in Utrecht en omgeving en laat u adviseren door onze experts. Zo kiest u niet alleen een fiets, maar een fiets die écht bij jou past!
Conclusie
Voor alle e-bikers: wie slim schakelt rijdt langer en veiliger! Rijd een elektrische fiets niet als een ‘automaat’ van een auto, maar gebruik de versnellingen en ondersteuning zoals ze bedoeld zijn. Dit verlengt de levensduur van uw elektrische fiets, bespaart energie en geeft u meer controle.
Wilt u meer lezen over veilig fietsen op een e-bike? Lees dan deze blog Veilig fietsen op een e-bike.