Veilig fietsen op een e-bike. Een kleine opfriscursus

Veilig fietsen op een e-bike. Een kleine opfriscursus

Veilig elektrisch fietsen met deze inzichten

Het gaat vaak mis in het verkeer… Fietser – veelal elektrische fietsers – die in aanraking gekomen zijn met een auto of andere weggebruikers. Het levert geen fraaie beelden op, maar wel belangrijke lessen. In dit blog geven we je wat inzichten om veilig te fietsen op een e-bike. Het zijn geen nieuwe inzichten, maar ze zijn wel uitermate handig om in je achterhoofd te houden.

Je hebt zelf een belangrijk aandeel in jouw veiligheid. Mensen vragen zich weleens af: hoe veilig is een e-bike? Het feitelijke antwoord is, zegt Jan: “veilig, anders was de fiets niet goedgekeurd door de RDW”. Klopt, maar het antwoord waar je meer aan hebt: “zo veilig als jij het maakt. In principe heb je het zelf in de hand. Zolang je maar rekening houdt met je medeweggebruikers. Andere fietsers, voetgangers, brommers, auto’s, motoren enzovoort”.

Jan vult aan: “Als je daarnaast gewoon je gezonde verstand gebruikt moet je echt een heel eind komen. Gun elkaar de ruimte, pas je aan, anticipeer op situaties, kijk vooruit en bedenk jezelf dat je een stuk sneller bent dan andere weggebruikers. Het heeft veel weg van motor en autorijden… 

Hoe komen gevaarlijke e-bike situaties met auto’s tot stand?

Onderstaande voorbeeld zal je vast herkennen. Als fietser of als automobilist. Als fietser zijnde nader je een rotonde waar je overheen moet. Links van je rijdt een auto parallel en haalt je net in, met het knipperlicht naar rechts. Hij denkt nog voor je langs te kunnen maar niets is minder waar. De auto ziet je niet. Je moet vol in de remmen…! De auto heeft echter niks in de gaten, rijdt gewoon door en laat jou verbijsterd en geschrokken achter. Dat was op het nippertje.

Bovenstaande gebeurt vaker dan je denkt. Waarschijnlijk (en hopelijk) niet eens bewust door de automobilist. Het heeft allemaal met inschattingen en gewenning te maken… Want e-bikes zijn natuurlijk wel ingeburgerd, maar niet zoals ‘gewone fietsen’ dat zijn. Automobilisten hebben nog steeds – als zij een fietser zien – de snelheid van een gewone fiets in hun hoofd. Ze houden geen rekening met de snelheid van een e-bike. Hierdoor ontstaan gevaarlijke situaties. Inschattingen van automobilisten worden dus nog steeds gemaakt op basis van de snelheid van gewone fietsen. En dat scheelt nogal.

Hoeveel sneller is een elektrische fiets?

Jan zegt: “Een gewone fiets, zoals we die dus ‘van vroeger’ kennen en we nog gewend zijn, haalt een snelheid van ongeveer 10 á 15km/u. Een elektrische fiets gaat al snel 20 á 22km/u. Dan hebben we het nog niet eens over speed pedelecs… die halen met gemak 40 km/u. Uitkijken dus”. 

Als de snelheid van 1 fietser voor een automobilist al lastig in te schatten is... Moet je nagaan hoe chaotisch het wordt als er 5 of 10 fietsers zijn – waaronder ‘gewone’, elektrische fietsen en speed pedelecs - waar je rekening mee moet houden als automobilist. 

Tip voor de veiligheid van jou als e-biker

De belangrijkste les die je hieruit kan halen is dat je je moet bedenken dat een automobilist jouw snelheid waarschijnlijk te laag inschat. Als je dit in je achterhoofd houdt, kan je hier beter op anticiperen.

Fietsweetje: hoe hard mag je als elektrische fietser?

In principe mag je zo hard als je kan, net zoals op een gewone fiets. Tsjah, waarom niet? Racefietsers gaan immers ook regelmatig boven de 50 km/u. Niet dat dit zonder gevaar is, maar het mag wel. Zolang je maar oplet. Echter, bij reguliere elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 km/u. Hierdoor moet je flink bijtrappen (of stevig bult af rijden) wil je echt harder gaan dan 25 km/u. Bij speed pedelecs stopt de maximale ondersteuning ergens boven de 40 km/u. Niet voor niets moet je hier dus een helm op en is een brommerrijbewijs (AM) verplicht. 

Nog een tip: zorg dat je gezien wordt! 

Automobilisten hebben over het algemeen moeite met het inschatten van jouw snelheid als e-biker… Overdags - bij zonneschijn - is dat al het geval… Laat staan ’s avonds bij regenval. “Dan moet je er als fietser gewoon voor zorgen dat je goed gezien wordt”, zegt Jan. “Veel regenpakken zijn veel te donker. Die vallen totaal niet op als het buiten ook donker is. Kies liever een felle kleur met reflectie erop”. Buitenom de verlichting op je fiets is dit iets wat je eenvoudig zelf kan regelen. 

Bij Banierhuis hebben we regelmatig fietskleding in de aanbieding.

Extra veiligheid door een fietshelm?

Zeker weten! Een helm geeft heel veel extra veiligheid. Maar in Nederland is een helm nog lang niet zo ingeburgerd als in andere (grens)landen. Mondjesmaat en langzaamaan begint de verkoop hier ook toe te nemen. Een goede helm voorkomt een groot deel van het hoofdletsel. In 69% van de gevallen geeft het een goed resultaat. Eigenlijk is het dus een heel logische keuze. Het is afwachten wanneer de fietshelm z’n definitieve doorbraak in Nederland maakt. 

Kies de goede ondersteuningsstand bij het wegrijden

Heb je een voorwielmotor met rotatiesensor? Dan is het belangrijk om in de juiste ondersteuningsstand weg te fietsen, zodat je niet té hard optrekt. Als je hard zou optrekken in een bocht, kan je in bepaalde gevallen onderuitgaan.

En tot slot: onderhoud 

Een open deur wellicht… maar het wordt nogal eens met een korreltje zout genomen door sommigen. Met goed onderhouden materiaal vergroot je jouw veiligheid op de weg! Zorg er daarom voor dat jouw e-bike altijd goed onderhouden wordt. 

Heb je een fiets gekocht bij Banierhuis? Dan krijg je daar altijd een service cheque bij. Zo ben je zeker van een goed onderhouden e-bike! Kom gerust langs bij een van onze fietsenwinkels in de regio Utrecht voor meer informatie. Onze beste aanbiedingen vind je op de website Banierhuis.nl

Ben je klant bij Banierhuis dan krijg je altijd 25% korting op het arbeidsloon voor de fiets die jij bij ons hebt aangeschaft. En natuurlijk krijg je een gewone of e-bike leenfiets gratis tijdens onderhoud.