Cyclocross fietsen

Of je nu een sportieve fiets zoekt, een fiets voor woon- werkverkeer of een fiets voor recreatief gebruik. Jouw fiets vind je bij Banierhuis. Online of in één van onze filialen in Midden-Nederland.

Lees meer >
Klantverhalen
Banierhuis hielp mij aan een super strak sturende, comfortabele racefiets. Een fantastische ervaring!
Vind 1 van de 8 winkels van Banierhuis
Vind je winkelContact
# Winkel Adres Afstand
Cyclocross fietsen

Cyclocross fietsen of veldrij-fietsen is een type racefiets die je steeds vaker ziet op de bospaden en natuurlijk in het veld. Veldrijden en cyclocross is zeer goed te combineren met het wielrennen, omdat de geometrie van een cyclocrosser goed aansluit op die van een racefiets. Het is een prachtige aanvulling op je programma en als voorbereiding voor een zomer op de racefiets. Vooral de intervallen bij het cyclocrossen, net als bij het mountainbiken, geven een kick. Dus blijf ook in de winter lekker rijden en fit en ga eens flink door de modder met je cyclocrosser.

Bijzondere soort racefiets

Een cyclocrossfiets (of veldrijfiets) is toch niet meer dan een racefiets met dikke banden? Ja en nee....

Maar als je goed kijkt blijkt dat de ruimte voor de banden bij een echte cyclocros fiets bij de vork voor en achter toch groter is dan bij de normale racefiets.

En verder dan?

  • Banden: cyclocrossbanden heb je met grof profiel voor in de de modder en fijner profielen, voor op het strand of hardere ondergrond. Een cyclocrossband is het vaak 28 mm. De bandenspanning is een heel stuk lager dan bi de racefiets en zit je gemiddeld zo rond de 2,5 bar
  • Vork: de voor - en achtervork zijn breder dan bij een normaal raceframe
  • Remmen: deze fietsen hebben veelal V-brakes  waardoor modder minder plakt. De remwerking blijft daardoor beter in stand. Schijfremmen zijn daarnaast sterk in opkomst, waarmee de remwerking beter gemoduleerd kan worden
  • Frame: de wielbasis is iets langer dan bij de normale racefiets. Dit maakt de fiets comfortabeler maar geeft ook wat meer ruimte tussen de zadelbuis en het achterwiel, waardoor modder minder makkelijk een probleem kan veroorzaken. Er zijn ook compactere frames die dan weer voordeel geven op een hard parcours. Verder zijn deze frames vaak extra versterkt omdat vanwege, je raadt het al, de klappen die je maakt met dit type fiets
  • Bracket: de bracket van deze fiets zit hoger waardoor je meer grondspeling krijgt en je vol de bochten 'door kunt trappen' om het momentum kunt bewaren
  • Stuur: het stuur staat rechter op omdat er niet veel onder in de beugel gereden wordt.
  • Groep: de aandrijfgroep heeft vaak andere vertanding (vaak kleiner). Bijvoorbeeld 46 – 36
  • Pedalen: De meeste cyclocrossers gebruiken mtb pedalen omdat hierin de modder minder problemen geeft