Sorry voor het ongemak
Zoek nogmaals naar wat je zocht
Zoek nogmaals naar wat je zocht
Castelli is een Italiaans merk van sportkleding en accessoires gevestigd in Fonzaso in Veneto. Het bedrijf is gespecialiseerd in fiets- en triatlonkleding. De producten van het merk Castelli worden gekenmerkt door een logo dat een witte schorpioen in een rode cirkel voorstelt.
Het begon allemaal in 1876. Toen opende Gianni Vittore een winkel in Milaan waar hij met de hand kleding maakte voor zakenmensen, voor de Milanese balletgroep en voor voetbalteams zoals Milaan en Juventus. Alfredo Binda, meerdere malen winnaar van de Giro d'Italia, was een van zijn klanten.
In 1935 trad Armando Castelli toe tot het personeel van Gianni, in hetzelfde jaar besloot hij het bedrijf waar hij werkte te kopen en de klantenkring van Gianni Vittore te behouden, waaronder Gino Bartali en Fausto Coppi.
Daarna nam het allemaal een geweldige vlucht met het bedrijf, wat nog steeds geen Castelli als naam droeg. Castelli breidde de productie uit door aan verschillende wielerteams te leveren en in de jaren daarna droegen zelfs de grote wielrenners zoals Louison Bobet, Rik Van Looy en Jacques Anquetil kleding van Castelli.
In 1948 werd Maurizio geboren, de zoon van Armando, die van jongs af aan gefascineerd was door sportkleding en het vak van zijn vader leerde.
De twee konden het lange tijd niet met elkaar vinden; de traditionalistische manieren van de vader botsten met de creativiteit van de zoon, dus gaf Maurizio in 1974 het leven aan zijn eigen bedrijf dat hij Castelli noemde en een schorpioen als zijn embleem koos.
De rest is geschiedenis en er volgenden vele Castelli innovaties. Bekijk bijvoorbeeld eens de Gabba 2 voor dames of de Gabba Rain or Shine (ROS) voor heren. Dit zijn opvolgers van de Gabba. ‘Een Gabba’ is voor de regenkledij wat ‘een Tacx’ is bij de indoor fietstrainers. Het product of de merknaam is een volwaardig zelfstandig naamwoord geworden. Meer dan ien jaar geleden zag de Gabba, de befaamde regenjas van Castelli, het levenslicht.
Ne naam ‘Gabba’ verwijst naar de bijnaam van Gabriel Rasch, hij kwam zelf bij Castelli met ideeën voor de ontwikkeling van de 'moeder van alle regenjassen'. Het moest echt een 'game changer' worden en dat werd de Gabba, zeker vanaf Milaan-Sanremo 2013. Dat was een memorabele horror-editie van die beroemde race. Het weer was in die editie heel erg slecht. De avond voor deze 104de editie van Milaan-Sanremo was er paniek bij deelnemende wielerploegen. Er was heel veel regen, sneeuw en kou voorspeld. De paniek creëerde een enorme vraag naar ‘die zwarte regenjassen van Castelli’.
Castelli leverde Gabba’s in vuilniszakken aan ploegen die ze niet sponsorden. Alles moest stiekem en in het grootste geheim gebeuren. De rest is historie.