Sorry voor het ongemak
Wij hebben op dit moment geen aanbod in deze categorie
Wij hebben op dit moment geen aanbod in deze categorie
Fietsen op een racefiets is snel en dynamisch, maar er komt een dag dat je een 'duwtje in de rug' wel kunt gebruiken. En dat kan meer en meer ook met de racefiets, als je de aandrijfkracht van een elektromotor samenvoegt met de kracht die je zelf nog hebt. Dan kom je weer mee met je oude fietsgroep, na een blessure, of door een medische aandoening. Met een elektrische racefiets ben je weer snel en dynamisch, het verhoogt je uithoudingsvermogen en daarmee het bereik van je fietstocht.
In aanvulling op de elektrische stadsfietsen, hybridefietsen en mountainbikes zie je steeds vaker deze e-bike racefietsen, als een variant van de traditionele racefiets. Lichtgewicht constructie ontmoet elektrische aandrijving voor puur fietsplezier.
Elektrische racefietsen kunnen worden gebruikt voor training en voor normale vrijetijds-tochten. Deze racefietsen zijn gemaakt voor snelle en langdurige tochten. In tegenstelling tot normale elektrische fietsen, waarbij je tot 25 km per uur ondersteuning krijgt van de motor, maar daarna tegen een 'muur' aanrijdt als je wat harder wil, schakelen elektrische racefietsen een vrijloop naaf in. Dat betekent dat je niet de remmende werking van de motor niet hebt en je prima tot hogere snelheden kunt doortrappen, wat op een normale e-bike erg moeizaam gaat. Boven de 25 km per uur verbruik je daardoor ook nog eens geen elektrische energie.
Natuurlijk kun je de elektrische ondersteuning ook bij deze fiets aanpassen, als je bijvoorbeeld in een groep rijdt die niet zo snel onderweg is.
Naast de hogere maximumsnelheid is de constructie van de elektrische racefiets een belangrijk verschil.
Gewicht speelt bij iedere racefiets, elektrisch of niet, een bepalende factor. Het bepaalt voor een deel het karakter van de fiets. Daarom wordt licht materiaal, vaak carbon of aluminium, gebruikt. Verder hebben racefietsen een kortere wielbasis dan andere fietsen.
Het elektrische systeem, wat uit een accu, motor en bediening bestaat, brengt meestal een paar kilo extra in de schaal. Het gewicht van een elektrische racefiets zou zo al snel 20 kg zijn. Met die kilo's zit al snel op een factor 3 hoger t.o.v. een racefiets zonder elektrische ondersteuning.
Maar een moderne elektrische racefiets weegt dat niet!
Afhankelijk van het model zijn ze al beschikbaar zijn vanaf 12-13 kg en sommige toch minder dan 10 kg. Dat laatste kom je tegen bij fietsen met een zitbuismotor. Die motoren zie je aan de buitenkant van de fiets niet, waarbij een achterwielmotor toch enigszins zichtbaar is.
Bij deze fietsen is de motorprestatie van een elektrische racefiets van groot belang. Met een motor met 250 Watt-vermogen ben je al snel super snel onderweg. Maar ook aandrijvingen met iets minder vermogen zullen het rijplezier niet heel erg verminderen, want door het lage gewicht van de fiets heb je niet een 'beest van een motor' nodig om lekker te kunnen doorfietsen.
De belangrijkste keuzefactoren, bij alle elektrische fietsen, zijn de motorprestatie, de oplaadtijd en de capaciteit van de accu en het bereik dat deze biedt. Dus ook bij de E-racefiets zijn deze factoren belangrijk. Een krachtige motor gebruikt uiteraard meer elektrische energie. Maar op een elektrische racefiets wil je niet een hele grote zware accu monteren, want dan wordt het totaalgewicht van de fiets te hoog. Daardoor is het bereik van een elektrische racefiets vaak minder dan bij andere Pedelecs. Dit zit dus in de accu, die net zo licht moet zijn als de rest van de fiets.
Het mogelijke bereik van elektrische racefietsen varieert daarmee per het type. Bedenk dat het bereik van elektrische fietsen van veel omgevingsfactoren afhankelijk is. Zo is het energieverbruik (of je nu zelf trapt of met ondersteuning) veel groter bij: veel tegenwind (Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid), heuvel op (Hellingweerstand door zwaartekracht), hogere snelheden (Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid), meer kilo's totaal gewicht (Rolweerstand van mens en fiets).
Een manier om het bereik te vergroten, is de instelling van de elektrische ondersteuning uit te balanceren. Dit bepaalt de balans tussen wat je zelf levert en wat de motor levert. Op het laagste niveau fiets je volledig zelf, zoals op een normale racefiets, terwijl het hoogste ondersteuningsniveau de motor het meeste werk doet.
Verder is nodig, net als bij alle fietsen met een versnelling (elektrisch of niet), dat je zoekt naar jouw 'eigen ritme', om samen met de ondersteuningsinstelling zo efficiënt en plezierig mogelijk te fietsen.
Lees ook eens onze blog over wat zijn nou Watt, Wattuur en koppel bij een elektrische fiets.