Watt van jouw elektrische fiets (accu)
Als je je oriënteert op een nieuwe e-bike zal je zien dat er veel termen gebruikt worden die je misschien niet zoveel zeggen. Watt, Wattuur en Newtonmeter. Wat is het verschil? We maken je het voor eens en altijd duidelijk.
Watt en Wattuur
Allereerst is daar het verschil tussen Watt en Wattuur. Deze termen worden nogal eens door elkaar gehaald. Als het over ‘Watt’ gaat bij een elektrische fiets, is vooral het aantal Wattuur interessant. ‘Watt’ zegt namelijk iets over het vermogen van de motor, maar die is praktisch altijd hetzelfde. ‘Wattuur’ zegt echter iets over het vermogen van de accu en daarmee de actieradius van een e-bike. Hoe meer Wattuur, hoe hoger jouw actieradius. En daarvoor koop je tenslotte een e-bike, toch?
Hoeveel Wattuur is benodigd voor jouw elektrische fiets? Als je dit wilt weten, dan moet je je bedenken hoeveel kilometer je wilt fietsen op maximale ondersteuning, zonder veel inspanning te hoeven leveren. Met een makkelijk rekensommetje bereken je ongeveer terug hoeveel Wh je dan nodig hebt. Pin je er niet teveel op vast, want het is van veel factoren afhankelijk. Maar het geeft je een goede indicatie.
Stel je voor… Je wilt stukken van 20- 40 kilometer fietsen op maximale ondersteuning. Onthoud dat je per 100 Wh ongeveer 13 kilometer kan fietsen op maximale ondersteuning (dus zonder echt bij te hoeven trappen). Dat betekent dus dat je hier dus minimaal een 300 Wh accu nodig hebt. Natuurlijk geldt hierbij: als je zelf meer vermogen levert met je benen, gaat de accu meer kilometers mee. Maar ook: als je alleen maar bult op fietst en wind tegen hebt, is het weer minder.
Let overigens altijd op met het aantal kilometers dat fabrikanten van accu’s zeggen dat je ermee kan fietsen. Zij testen over het algemeen onder ideale omstandigheden. Het rekensommetje hierboven geeft een beter beeld.
Het verschil tussen Nm & Watt bij e-bikes
Het aantal Watt van de motor (dus niet van de accu) zegt iets over het maximale elektrische vermogen dat de motor kan leveren. Hoe hoger het aantal Watt, des te meer ondersteuning er gegeven wordt tijdens het fietsen. Maar tegenwoordig zegt dit niet meer zoveel, omdat e-bikes begrensd zijn op 250 watt. Motoren van speed pedelecs kunnen (en vooral: mogen) wel meer Watt leveren.
Wat wél interessant is om te weten voor jou als e-biker, is het aantal Newtonmeters van de motor. Want dit zegt iets over het koppelvermogen, ook wel de kracht van jouw motor. Je voelt dit als fietser aan de manier waarop je ‘vooruit wordt geduwd’. Met veel Nm trekt jouw e-bike heel snel op. Jan (filiaalmanager van Banierhuis Houten) vult aan: “Vergelijk het met spierballen...
Hoe meer spierballen, hoe harder je fiets naar boven wordt geduwd of getrokken. Het verschil tussen 20, 30 of 50 Nm (of spierballen ) is duidelijk merkbaar”. Hoe meer Nm jouw e-bike heeft, hoe harder die optrekt… Zet je de fiets in de hoogste ondersteuningsstand bij het wegrijden van een stoplicht, dan ga je ‘als een raket’. Maar dat is ook wel weer afhankelijk van je versnellingsbeleid. Het is de kunst om een goede balans tussen de stand van ondersteuning en de keuze van je versnelling te vinden.
Een juist versnellings- en ondersteuningsbeleid draagt bij aan het behoud van je elektrische fiets… In dit blog lees je daar meer over.
Expert Jan van Banierhuis Houten
Dit blog is geschreven is samenwerking met fietsexpert Jan van Banierhuis Houten. Jan is een echte fietsliefhebber en weet alles van fietsen. Als hij het niet weet, weet niemand het. Kom gerust langs bij onze fietsenwinkel in Houten voor een advies op maat. Jan helpt je graag verder in je zoektocht naar de best passend elektrische fiets voor jou.
Proefrit van een dag op jouw e-bike?
Heb je een favoriete fiets gekozen? Of meerdere? Maak dan gerust een proefrit van een dag. Ga er lekker een eind mee fietsen om te voelen en ervaren of dit jouw geschikte fiets is. Daar doen wij niet moeilijk over… We raden het je zelfs aan!