Eén stand trapondersteuning, zonder te schakelen
Misschien herken je het wel… Wij horen het in ieder geval heel vaak. Veel mensen gebruiken een elektrische fiets veelal in één bepaalde stand trapondersteuning en schakelen tijdens het fietsen ook niet al te veel. Het optrekken, het fietsen en even later het stoppen gebeurt allemaal in dezelfde stand. En soms zelfs in dezelfde versnelling. Het kan allemaal wel maar is niet aan te raden.
Waarom niet? We vroegen het aan Jan, filiaalmanager van Banierhuis Houten, en schreven er een blog over.
Eerst een voorbeeld: optrekken in de zwaarste versnelling
Stel je je voor dat je op een lekkere snelheid een brug af fietst. Natuurlijk in de hoogste/zwaarste versnelling om nog te kunnen trappen en extra snelheid te maken. Onderaan de brug is echter een stoplicht. Terwijl je er met 30km/u afrijdt, springt het stoplicht op rood. Je remt tot je tot stilstand komt. Als het stoplicht even later weer op groen springt, rijd je weer weg in de versnelling waarin je tot stilstand bent gekomen. Uit gewoonte. En omdat je ervanuit gaat dat de elektrische motor ‘dit wel compenseert’. Althans, dat denk je. Zelf hoor en voel je tenslotte niet wat dit met de motor doet… je gebruikt jouw e-bike als het ware als een “automaat” en dat kost veel batterij.
Laat je motor niet té hard werken
Jan zegt tegen ons: “Kijk hiermee uit! Op deze manier moet de motor heel hard werken. Eigenlijk ook wel logisch, want als je dit met een auto doet (wegrijden in de 3 of 4), kost het je gewoon je koppeling. In het geval van een e-bike kost het je je motor en je knieën... maar ook impact op de ketting, tandwielen en de naaf. En ook nog eens heel veel energie! Energie die uit de accu moet komen, want het zal jou zelf niet zoveel energie kosten. Hierdoor heb je sneller een lege accu”.
Een ander voorbeeld: een vol bepakte elektrische vakantiefiets
Snap je het principe? Dan begrijp je onderstaande voorbeeld van Jan nog veel beter.
“Stel je voor dat je fietst op een vakantiefiets die door de diverse fietstassen en bepakking erg zwaar is… Je wilt wegfietsen bij een stoplicht. Doe je dat dan in de eco-stand?” Hij beantwoordt zijn vraag: “Waarschijnlijk niet, want dat merk je amper. Dus schakel je een paar tandjes hoger om als een raket weg te schieten en weer eerder op je maximale snelheid te zitten. Maar als je je fiets op deze manier als een automaat gebruikt… moet je je eens indenken hoeveel dat vergt van de accu met zo’n zware fiets. Zo hard optrekken kan bovendien gevaarlijke situaties opleveren bij het maken van bochten i.c.m. veel gewicht op de fiets. Als je niet uitkijkt lig je zo onderuit omdat er zo’n plotselinge piek aan kracht geleverd wordt”.
Rotatiesensor vs. trapkrachtsensor.
Het van je fiets getrokken worden – in bovenstaande voorbeeld – gebeurt voornamelijk als je een rotatiesensor hebt in combinatie met een voorwielmotor. In de hoogste stand trekt de fiets heel snel op. Er wordt dan direct een hele hoge piek aan kracht/energie geleverd. Trek je zo hard op in een bochtje, met zware bepakking op jouw fiets, dan kan het zijn dat je de controle verliest. Gelukkig zijn bijna alle voorwielmotoren begrensd op 20 – 30 Nm om dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Wil je sowieso minder te maken hebben met directe pieken aan energie en kracht? Dan kun je beter gebruik maken van een trapkrachtsensor. Deze sensoren leveren op meer natuurlijke wijze ondersteuning tijdens je fietstocht. De sensor meet hoeveel kracht er op de trappers gezet wordt en geeft een extra ‘duwtje’ als je het nodig hebt. Van pieken is hier minder sprake.
Wil je meer lezen over veilig fietsen op een e-bike? Lees dan deze blog Veilig fietsen op een e-bike. Een kleine opfriscursus
Conclusie: hoe jij verantwoord en veilig fietst met je e-bike
Rijd een elektrische fiets niet als een automaat, waarin je één ondersteuningsstand kiest en niet schakelt. Maar speel met de ondersteuningsstanden en versnellingen! Je krijgt er vanzelf een gevoel bij als je begrijpt hoe de motor werkt en je het probeert. Dit draagt bij aan het behoud van je elektrische fiets en geeft bovendien meer rijcomfort! Let bovendien op dat je een afgewogen keuze maakt tussen een rotatiesensor en een trapkrachtsensor.
Test het verschil zelf
Als je het verschil zelf wilt ervaren, raden we je aan om een proefrit te maken met beide technieken. Niet een proefrit van 5 minuten, maar wat langer. Zo weet je beter wat bij jou past. Kom hiervoor gerust langs bij één van onze 7 fietsenwinkels in en rondom Utrecht. Onze experts staan voor je klaar. Zo vind je een e-bike die goed bij je past.