Goed onderhouden van jouw elektrische fietsaccu. Wat is ‘goed’?
Een elektrische fietsaccu is een belangrijk, zo niet het belangrijkste, onderdeel van een e-bike. Het geeft je veel gemak en brengt je op de mooiste plekken! Tegelijkertijd is je fietsaccu ook een duur onderdeel. Dat vergt een goede verzorging... Maar wat is nu “goed verzorgen”? We vroegen het aan Jan, filiaalmanager van Banierhuis Houten.
Hoe laad je een elektrische fietsaccu de eerste keer op?
Goed nieuws, de accu van jouw nieuwe elektrische fiets is direct klaar voor gebruik! Je kan gelijk vol enthousiasme je e-bike gaan gebruiken en er een lekker stuk mee fietsen. Rijd je accu echter niet helemaal leeg, maar houd ongeveer zo’n 15% over. Het is sowieso het beste om je accu niet iedere keer helemaal leeg te rijden. Met een capaciteit van 10 á 20% zit je altijd goed om de accu volledig op te laden.
Maar houd je de lader bij het bereiken van 100% aan de lader? Of ontkoppel je de accu dan? Lees het hieronder…
Bij thuiskomst direct aan de lader?
Stel, je fietst een stukje van 20 kilometer op je elektrische fiets met gemiddelde ondersteuning. Je batterij is niet meer helemaal vol, maar ook nog echt niet leeg. Moet je je accu dan opladen? Jan zegt hierop: “Dat is afhankelijk van het systeem (de accu) dat jouw e-bike gebruikt. Sommige systemen moet je eigenlijk altijd en continu aan de lader leggen, ook al is de accu niet leeg (of dus zelfs vol). De acculader houdt de conditie van je accu dan op peil. Andere systemen, zoals die van Bosch en Shimano kan je het beste uit je fiets halen en wegleggen als ze nog 40 á 80% capaciteit hebben. De truc is dan om af en toe je accu even te pakken en kort op te laden totdat deze capaciteit weer is bereikt”.
- Het opladen en onderhouden van je accu komt best nauw. Houdt altijd de adviezen van de fabrikant in acht. Onze specialisten in de fietsenwinkels geven je natuurlijk ook een advies mee bij aankoop.
Jan vult nog aan: “als je een toerrijder bent, leg je accu dan ’s winters niet weg met een volle 100% lading om de accu er pas in de zomer weer bij te pakken. Dat gaat niet goed”.
Slaapstand voorkomen? Houd de accu regelmatig actief
Fiets jij ’s winters net zoveel als in de zomer? Chapeau als het zo is, maar over het algemeen zal dat in Nederland waarschijnlijk niet zo zijn. “Wat er veel gebeurt is dat mensen hun accu's winters wegleggen en er niet naar omkijken tot aan de zomer. Daar moet je mee uitkijken als je je accu in goede conditie wilt houden. Je kan het best zo nu en dan een rondje gaan fietsen. Dat hoeft echt niet lang, 5 minuten is al goed. Het zorgt er alleen voor dat je accu niet in slaapstand komt”, geeft Jan aan.
Maar wat is ‘de slaapstand’ van je accu dan precies?
“Dit is een stand waardoor de accu, wanneer deze een tijd niets heeft gedaan, simpelweg niet meer aan gaat. Retourneren naar de fabrikant heeft dan ook geen zin meer, want zij krijgen je accu ook niet meer aan de praat.” Let hierbij ook goed op de garantievoorwaarden van de fabrikant.
Oké, dus als ik de accu wegleg kan dat gebeuren?
“Het kán gebeuren als je de accu geen activiteit geeft. Een ander gevaar bij het ‘op de plank leggen’ en ‘niet omkijken naar je accu’ is dat je accu beetje bij beetje spanning verliest en op een gegeven moment in een diepteontlading komt. Ook dat zorgt ervoor dat de batterijtjes in je accu geen stroom meer kunnen opnemen of afgeven. Ook dat betekent een kapotte accu”.
Koud weer, vorst en het opladen van je accu
Nu we het toch over de winterperiode hebben… Hoe kun je je accu het beste verzorgen bij vorst en koude temperaturen? Jan reageert stellig: “Niet één accu moet je koud opladen, ook een fietsaccu dus niet. Het is heel belangrijk voor het behoud van je accu dat als je gefietst hebt - ook al vriest het dat het kraakt - je eerst de accu naar binnenbrengt en op kamertemperatuur bij laat komen. Pas als je accu rond de 10 graden is, kan je beginnen met opladen, maar het liefst nog iets warmer”.
Kán een accu wel tegen kou? Bijvoorbeeld een nachtje in de schuur?
“Fietsen in de kou is geen probleem. Maar laat je fiets met accu erin liever niet lang stilstaan in de koud. Want ook hierbij geldt: onder de 10 graden je accu niet buiten laten ‘slapen’. Als je met de fiets naar je werk gaat en het is koud buiten, neem de accu dan even mee naar binnen terwijl je aan het werk bent”.
Tweedehands fietsaccu’s… Doen of niet?
De markt van tweedehands fietsen is groot aan het worden. Er zijn ontzettend veel occasions te koop. Dat betekent dat er evenzoveel gebruikte fietsaccu’s… De kwaliteit daarvan is afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan. Niet altijd top dus. Waar moet je op letten bij een tweedehands elektrische fiets? En hoe kritisch zijn wij als we een tweedehands fiets(accu) verkopen?
Ongeacht de wensen van de koper, is Banierhuis heel kritisch op tweedehands fietsaccu’s. Ook Jan is kritisch: “Een fietsaccu is het hart van een elektrische fiets. Die moet goed zijn, tenzij de koper slechts 10 kilometer wilt kunnen fietsen. Maar daar gaan we niet van uit. Bij Banierhuis kunnen we bepaalde testen uitvoeren en rapporten uitdraaien van de staat waarin de accu verkeerd. Dit geeft dan een indicatie over de conditie, maar precies weten doe je het niet. Bij een accu is dit lastiger te achterhalen dan je misschien zou denken. Een test kan snel een vertekend beeld geven. Om een preciezer beeld te krijgen nemen we het liefst ook de leeftijd van de accu en het gebruik van de elektrische fiets mee in ons oordeel”.
“Op het eerste oog zal je misschien denken dat een accu van 5 jaar oud met 1000 á 2000 km op de teller beter is dan een accu met 15 of 20.000 km op de teller… Toch verkoop ik soms liever de laatste omdat deze actiever is gebleven en minder ‘lui’ is geworden. Het is en blijft dus goed afwegen”.
Gereviseerde fietsaccu’s
Met bovenstaande in ons achterhoofd, vroegen wij ons af of het kan lonen om een fietsaccu te laten reviseren. Daarop wist Jan uiteraard het antwoord.
“Er zijn gespecialiseerde bedrijven die een accu goed kunnen reviseren met de juiste cellen, of in sommige gevallen er zelfs sterkere cellen in kunnen zetten. Als je je originele lader behoudt, krijg je een certificaat en heb je garantie. Dat is een hele goede oplossing! Maar niet bij alle fabrikanten kan dit… Sommige geven namelijk de techniek van hun accu niet vrij, waardoor ze niet te reviseren zijn. Jammer, maar helaas… Je bent dan automatisch gebonden aan het kopen van een nieuwe originele accu als je er nog mee wilt fietsen”.
Laatste redmiddel bij een luie fietsaccu
Heb je te maken met een luie fietsaccu? Deze tip kán helpen in sommige gevallen, maar niet altijd. Hopelijk is dit voor jou wel het geval, want het kan je best wel wat geld besparen. Een ‘luie’ fietsaccu heeft er weinig zin meer in, dat komt vaak door slecht onderhoud. De accu neemt in dit geval moeilijk stroom op en geeft de stroom veel te makkelijk weg. De energie vervliegt als het ware gewoon ergens… Tenzij je het prima vindt om maximaal 10 kilometer te fietsen heb je hier natuurlijk niet veel aan.
Wat je dan kan proberen is de accu helemaal leegfietsen en deze vervolgens – voor minimaal 24 uur – aan de lader leggen. De accu weet dan goed wat het 0 en 100-niveau is. Dit proces herhaal je vervolgens drie keer. Met een beetje geluk reageert de accu hier goed op en gaat de ‘luiheid’ er helemaal uit. Het kan ook zijn dat de fietsaccu hier, maar tijdelijk op reageert en toch weer vervalt in z’n oude gedrag…
Laatste tip – doe niet aan tape en imitatie opladers
Tenslotte wil Jan de lezers nog het hart drukken: “ga niet zelf zitten prutsen met bijvoorbeeld tape bij een knik of scheur in je kabel. Dit is echt gevaarlijk. Gooi het kabeltje weg en koop een nieuwe. Dat kan je echt een hoop ellende besparen. Zorg ook altijd voor een goede stekker en oplader. Gewoon de originele erbij gebruiken en geen imitatie opladers. Deze heeft de fabrikant er niet voor niets bij gedaan, daar is wel degelijk over nagedacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kortsluiting of brand.
De belangrijkste tips voor behoud van je accu samengevat:
- Zorg dat je accu altijd op kamertemperatuur is als je oplaadt
- Ga na hoe jij jouw accu het best kan opladen. Continu aan de lader, of af en toe
- Fiets minimaal met enige regelmaat een klein rondje, ook ’s winters
- Gebruik originele accu’s, laders en adapters
- Als je voor de eerste keer fietst, rijd je accu dan leeg tot ongeveer 15%
- Stel een niet-actieve accu niet langere tijd bloot aan temperaturen onder de 10 graden
- Doe een grondige check als je een tweedehands elektrische fiets koopt
Een tweedehands elektrische fiets met een goede accu kopen?
Ja kan wel zoals je hebt gelezen. Kom hiervoor langs in onze fietsenwinkel in Houten, of in één van onze andere fietsenwinkels in Utrecht, Zeist of Nieuwegein. We kunnen je goed helpen met het vinden van een tweedehands elektrische fiets die past bij jou en waarvan de accu in prima conditie verkeerd. Onze tweedehands elektrische fietsen zijn uitvoerig gecheckt. Als een accu te slecht is komt er een nieuwe in met fabrieksgarantie. Wij geven tot 6 maanden garantie op onze 2e hands fietsen. Daarnaast kun je er altijd een lange proefrit mee maken. Dat raden we zelfs aan. Onze fietsexperts helpen je graag verder!
Wil je meer weten over de terminologie rondom fietsaccu’s? Lees dan dit blog: Watt, Wattuur en Nm bij een e-bike: een simpele uitleg
In dit blog lees je meer over het vinden van balans tussen je ondersteuningsstand en de versnelling. Zoek de balans: fietsen met trapondersteuning en...